Digitalizācija Latvijas veselības aprūpē un GASTRO CENTRA nākotnes risinājumi
Ivars Tolmanis,
ārsts gastroenterologs,
GASTRO CENTRA valdes priekšsēdētājs
Godātie “GASTRO Ziņu” lasītāji!
Pie jums nonācis kārtējais, jau divdesmit trešais “GASTRO Ziņu” numurs. Šoreiz esam vairāk uzmanības pievērsuši medicīnas kā nozares digitalizācijas problemātikai, kā arī runājam par bērnu gastroenteroloģiju.
Ir skaidrs, ka digitalizācija un tehnoloģiskā attīstība šobrīd ir neatņemama visas sabiedrības un it īpaši veselības aprūpes nozares sastāvdaļa. Latvijā pēdējo gadu laikā esam piedzīvojuši ievērojamu progresu e-veselības, medicīnisko datu sistēmu un datu aprites pilnveidē, taču šis progress nācis ar būtisku priekšnoteikumu – medicīnas personālam ir nepieciešama nepārtraukta izglītošanās un spēja pielāgoties jaunajiem risinājumiem. Mūsdienu ārsts nav tikai medicīnas speciālists, bet arī cilvēks, kuram ikdienā jāstrādā ar sarežģītām digitālām platformām, jāizmanto mākslīgais intelekts (MI) diagnostikas un terapijas atbalstam, jāspēj datu plūsmu pārvērst informācijā, kas palīdz pieņemt klīniskos lēmumus. Tas prasa gan laiku, gan resursus, gan skaidru stratēģisku plānošanu valsts, nozares un katra mediķa individuālajā līmenī.
Arvien plašāk tiek izmantoti rīki, kas ļauj uzlabot diagnostikas un terapijas precizitāti. Piemēram, endoskopijas jomā MI spēj palīdzēt agrīnāk atklāt gļotādas izmaiņas, polipus un citas patoloģijas. Digitālās attīstības priekšrocība ir arī datu uzkrāšana un sekundāra analīze – to izmanto, lai sekotu kvalitātei, novērtētu ārstēšanas rezultātus un attīstītu personalizētu medicīnu. Taču, lai šo priekšrocību pilnvērtīgi izmantotu, datiem ir jābūt strukturētiem, salīdzināmiem un standartizētiem.
Tieši struktūru un standartizāciju GASTRO CENTRS ir izvirzījis kā vienu no savām digitalizācijas prioritātēm. Mūsu mērķis ir nodrošināt augstu, vienmērīgu kvalitāti visos medicīnas procesos neatkarīgi no tā, kurš ārsts pacientu pieņem vai veic procedūru. Pacientam nav jābūt atkarīgam no individuālās ārsta pieejas – ārstēšanas kvalitātei ir jābūt sistēmiski nodrošinātai. Tieši tāpēc ļoti nozīmīga ir vienota dokumentācija, robotizēta un automatizēta datu ievade, kā arī skaidri definēti klīniskie algoritmi.
Šajā kontekstā būtisku ieguldījumu sniedz GASTRO CENTRA projekts “GastroTech”, kura mērķis ir digitalizēt pacienta pirmsprocedūras novērtēšanu un uzlabot endoskopijas indikāciju izvērtēšanu. Ikdienas praksē mēs novērojam, ka aptuveni 30 % gremošanas sistēmas endoskopiju tiek veiktas bez pietiekami skaidrām indikācijām vai arī pārāk agrīni salīdzinājumā ar vadlīnijām. Tas nozīmē gan resursu neefektīvu izmantošanu, gan arī pacienta nevajadzīgu pakļaušanu riskam, kas saistīts ar invazīvām procedūrām.
“GastroTech” digitālā anketa ļauj strukturēti ievākt informāciju par simptomiem, anamnēzi un riska faktoriem, un pēc tam algoritms palīdz ārstam noteikt, vai izmeklējums ir nepieciešams. Šāds risinājums ne tikai palīdz labāk atlasīt pacientus uz procedūrām, bet arī nodrošina caurspīdību, uz datiem balstītu lēmumu pieņemšanu un potenciāli arī vienotu pieeju visā nozarē. Turklāt samazina administratīvo slogu ārstiem un atvieglo darbu medicīnas personālam.
Digitalizācija nenozīmē tikai tehnoloģiju ieviešanu. Tas ir arī kultūras un domāšanas maiņas process. Ārsta profesija vienmēr ir balstījusies uz zināšanām, pieredzi un attiecībām ar pacientu. Mēs nedrīkstam pieļaut, ka tehnoloģijas šo attiecību cilvēcisko dimensiju samazina vai aizstāj. Tieši otrādi – pareizi ieviesta digitalizācija sniedz ārstam vairāk laika būt ar pacientu, jo daļa rutīnas procesa kļūst automatizēta. Tas ļauj veltīt vairāk enerģijas tam, kas patiešām svarīgs – pacientu veselībai un vislabāko rezultātu sasniegšanai.
GASTRO CENTRS aktīvi seko starptautiskajām inovācijām un strādā, lai tās pielāgotu Latvijas pacientiem. Īpaši svarīga ir sadarbība ar valsts institūcijām, lai nodrošinātu savietojamību ar kopējām datu sistēmām un valsts politikas virzieniem. Mēs ticam, ka nākotnē MI risinājumi endoskopijā būs ikdiena, kas palīdzēs atklāt saslimšanas vēl precīzāk un agrīnāk. Tomēr līdztekus tehnoloģiskajām iespējām vienmēr jānodrošina pacientu datu drošība, ētiskas vadlīnijas, kā arī speciālistu kompetence izmantot digitālos rīkus atbildīgi.
Lai Latvija attīstītos modernā, uz pierādījumiem balstītā medicīnā, mums visiem – ārstiem, pacientiem, politikas veidotājiem un veselības tehnoloģiju attīstītājiem – jāstrādā kopā. Digitālā transformācija nav mērķis pats par sevi. Tā ir iespēja nodrošināt labāku veselības aprūpi, mazākus riskus pacientiem un efektīvāku resursu izmantošanu. Modernās tehnoloģijas var kļūt par spēcīgu sabiedroto, ja spējam tās pieņemt, apgūt un pielāgot atbilstoši Latvijas veselības aprūpes reālajām vajadzībām.
GASTRO CENTRA komanda ir gatava šīm pārmaiņām un tās aktīvi virza. Esam pārliecināti, ka digitāli attīstīta, standartizēta un uz datiem balstīta veselības aprūpe ir labākais ieguldījums mūsu pacientu nākotnē.
